Sunday, January 9, 2022

Shopee Broadcast

Broadcast adalah salah satu cara yang diajar untuk kita tarik pembeli membeli di kedai kita.

Kadang-kadang yang buat aku (bukan aku je, ramai lagi seller lain) malas nak buat broadcast ni, sebab ada seller yang tak faham. Bila kita seller & dia pun seller, dia ingat bila dia dapat broadcast tu dia kena reply. Padahal tak perlu reply pun. Lepas tu bila dah reply, kita kena la reply balik sebab kalau tak chat rating rate (CRR) kita akan drop. Dok berbalas-balas sampai kita terpaksa block dia.

Ada setengah seller bila kita beritahu dia yang bilamana dia tak reply broadcast message tu, CRR dia tak ada akan ada effect apa-apa sebab broadcast tu datang dari kita then dia faham. Tapi, bila jumpa seller yang bebal tu yang reply balik message dia then terus block. 

Orang meniaga kat shopee kau pun nak meniaga tapi malas nak belajar. Aku dulu pun tak tau tapi aku belajar. Selain dari belajar dengan coach kat luar sana, aku pun belajar dari shopee. Join webinar shopee. Join kelas-kelas yang shopee anjurkan. Join shopee uni...dan aku baca kat Seller Education Hub. Kadang-kadang, bila ada yang masih kurang jelas, aku call shopee untuk dapatkan kepastian.

Bukan senang nak senang. Kena la usaha. Kena la belajar. Bukan main jual buta je. Nak meniaga kena ada ilmu. Lagi-lagi meniaga dengan menumpang platform orang. Lepas tu bila ada problem kau nak complaint membabi buta. Aku benci betul dengan manusia yang perangai macam ni.

Kan dah kena bebel.

#fantasticfarah
#sweetfarah
#farahkaya

No comments:

Post a Comment