Thursday, January 20, 2022

RFID

Beberapa hari ni memang kecoh cerita pasal RFID.

Aku dah pakai RFID ni sejak April 2019 lagi. Masa tu Lorong RFID baru ada kat DUKE je. Kawan yang kerja dengan TnG yang introduce RFID ni. Jadi, aku pun pasang la. Dulu leceh sikit. Nak pasang kena pergi RFID Fitment Center. Kena register dulu. Kena buat appointment. Dulu pasang free je. Sekarang RM35. Kalau pandai, korang boleh pasang sendiri je. Aku tengok dah ada dijual di shopee gak.


Sejak tu juga la aku mula menggunakan TnG e-Wallet. Pada aku best la bila ada RFID ni. TnG e-Wllet tu aku guna untuk bayar tol je. Tak perlu nak beratur panjang. Yang paling tak best bila time dia sangkut dan yang kerap sangkut ialah kat Tol DUKE yang dekat Plaza Tol Batu & Plaza Tol Sentul Pasar Tambahan which is tol ni la yang aku lalu everyday. Dah reverse kereta 2-3 kali pun dia tak mau detect. Kesudahnya tukar lane. Sekarang ni aku tengok ramai pengguna dah malas nak guna lane tu. Lane RFID dekat toll lain yang aku lalu so far so good. Kalau ada pun dia cuma lambat nak detect. 

Secara peribadi aku suka guna RFID ni. Walaupun dah ada RFID, Smart Tag tetap kena ada. So far, RFID ni ada kat kereta aku je. Husband tak nak pasang kat kereta dia. 

Cuma yang tak best dia bila aku dapat tahu TnG e-Wallet ni is not syariah compliant. Tapi, dia ada Go+ which is shariah compliant dan aku dah pun confirmkan dengan TnG sendiri yang kita boleh biarkan e-wallet kita tu kosong & just top up kat Go+. Makanya nanti bila kita lalu tol, akan auto deduct dari amount yang ada dalam Go+ tu. Ok, settle. Baru la senang hati aku.

Kita kena ikut perubahan. Sekarang dunia teknologi. Suka tak suka we have to follow sebab kita bukan duduk dalam gua. Kalau kita tak nak berubah dunia tetap berubah.

#fantasticfarah
#sweetfarah
#farahkaya



No comments:

Post a Comment