Saturday, January 6, 2024

Better Late Than Never

Jika Dr Azizul mula mempunyai kesedaran kewangan pada usia 35 tahun, aku lagi lewat. Aku mempunyai kesedaran kewangan setelah aku menyertai Etiqa sebagai Perunding Takaful pada bulan August 2013. Waktu itu aku berusia 43 tahun. Bak kat pepatah orang putih "better late than never".

Mulai dari itu aku mula belajar dan sedar betapa pentingnya mengurus kewangan dalam hidup. Sejak dari itu juga la aku sedikit demi sedikit mula mengubah kewangan aku, belajar uruskan kewangan sendiri dan juga bantu orang lain menguruskan kewangan mereka.

Makin lama aku jadi makin seronok dalam bidang kewangan ini. Seronok sebab dapat bantu orang. Seronok sebab dapat menguruskan wang dengan betul.

Bertambah-tambah seronok bila aku mula melibatkan pula diri dalam dunia emas fizikal pada bulan May 2021. Terus terang aku cakap, aku memang zero knowledge pasal emas ini. Ditambah pula aku memang kurang minat dengan barang kemas. 

Bila tengok ramai orang-orang muda yang dah berjaya buat emas ni, aku rasa macam aku ni dah too old to start la pulak. Macam dah lewat je. Boleh ke ini? Tetapi, bila aku lihat Uwan, kak Salina & beberapa orang lagi yang dah berusia baru nak mula simpan emas di usia emas, aku jadi bersemangat pulak. Macam tu la bila kita dah berada dalam circle orang-orang yang bijak menguruskan kewangan.

Ooo...baru aku tau emas bukan terhad pada barang kemas je. Aku yang lasak ni nak pakai barang kemas? Memang tak la. Asyik hilang je barang tu nanti. Bila dah tahu dah jadi ketagih la pulak. Cantik-cantik weh design gold bar ni. Kalau dinar lagi cantik. Dah boleh jadi hobi. Alang-alang tu tukar je la kepada hobi simpan emas. 

Teringat kata-kata arwah kawan aku, "kita ni kak, kalau ada hobi biar la hobi kita tu yang boleh mendatangkan hasil". Arwah kawan aku tu pun dia memang punya hobi yang mendatangkan hasil. Kalau la dia masih hidup, aku pasti akan share hobi baru aku ni.

Semakin banyak aku belajar ilmu kewangan semakin alegic aku dengan hutang. Dan, aku dah jadi kedekut untuk belanja pada benda yang bukan-bukan yang aku rasa tak perlu. 

Makin seronok bila berada dalam dunia emas ni aku boleh jumpa dengan lebih ramai orang dari bidang kewangan. Banyak ilmu yang aku boleh cedok dari mereka. Aku juga semakin seronok sharing dengan orang tentang ilmu kewangan. 

Namun, bukan semua orang suka. Ada yang mencebik bibir. Tak apa la. Aku happy untuk berkongsi & sampaikan ilmu yang aku ada. Mereka tak suka tak ikut itu terpulang pada mereka. Semoga Allah memandang usaha aku dan memberkati apa yang aku lakukan.

Sebenarnya, tidak ada istilah terlambat dalam kehidupan kita. Selagi kita bernafas, buat la apa yang kita rasa kita belum buat, kita nak buat dan buat la sesuatu yang boleh memberi manfaat kepada orang lain, terutama bila kita sudah berada di hujung usia.

Syukur alhamdulillah, aku bangga menjadi Perunding Takaful & Pembimbing Emas. Dua perkara yang aku buat ini banyak memberi manfaat kepada orang lain.

Apa tunggu lagi, mari la kita simpan emas secara berjemaah. Daftar hobi baru korang sekarang!

#pembimbingemaspalingsweet #agenttakafulpalingsweet    #FarahAbdullah






No comments:

Post a Comment