Thursday, November 25, 2021

Adakah Patut Kita Meminjam Untuk Memulakan Business?

Patut ke kita meminjam untuk mulakan business?

Ini pendapat saya. Jika meminjam dengan Bank atau Institusi Kewangan, TIDAK PERLU. Jangan bebankan diri kita dengan hutang. Mulakan dengan apa yang ada dulu. Jika meminjam untuk mengembangkan business, itu mungkin boleh dipertimbangkan.

Bagaimana pula jika ingin meminjam dari kawan atau saudara-mara untuk memulakan business?

Ini lagi satu masalah. Senang cerita, kalau nak mulakan business guna je duit sendiri. Mulakan dengan apa yang ada dulu. Mulakan dengan kecil-kecilan.

Minimakan risiko modal, maksimakan ilmu dan pengalaman dalam business walaupun kena bermula dari kecil. Kumpul ilmu dan pengalaman dulu kemudian bawakan business ke tahap yang lebih tinggi mengikut kemampuan. Kebanyakan business yang berjaya, mereka bermula dari kecil-kecilan, kemudian baru membuat pinjaman dengan Bank atau Institusi Kewangan yang sah. Bila pinjaman telah diluluskan dan wang telah diperolehi, pastikan anda kembangkan business ada, bukannya dengan menukar kereta besar atau enjoy sana-sini. Kebanyakan business yang gagal juga adalah akibat dari kesilapan menggunakan duit pinjaman.

Business saya pun tidak la sebesar mana semaju mana. Tapi, saya bercakap berdasarkan pengalaman apa yang berlaku di depan mata saya. Saya sendiri memulakan business saya tanpa meminjam dari sesiapa. Dan….sampai hari ini saya belum pernah lagi meminjam dari sesiapa mahupun dari mana-mana Bank atau Institusi Kewangan.

#fantasticfarah
#sweetfarah
#farahkaya

No comments:

Post a Comment