Sunday, February 4, 2024

Catatan Perjalanan Ke Miri [27/1/2024 - 29/1/2024]

27 January 2024 - Berkumpul di office KAB Gold. Naik grab untuk ke KLIA. 1st time nak naik flight ni...di tahun 2024 😀. Follow CEO KAB Gold & their teams ke Miri untuk program Seminar Azam Emas 2024. Memang dari awal bila KAB Gold kata nak buat program ni, aku dah set kat minda yang aku akan follow. 


Ustaz pulak kalau dah pergi ke satu-satu tempat tu pasti ramai yang akan tangkap dia untuk buat pelbagai program. Elok juga. Banyak la pengisian selama 3 hari 2 malam sewaktu berada di Miri. Tak de la masa yang terluang Tu dibuat benda-benda yang tak ada faedah.



Sampai di Airport Miri, kami diambil oleh Danial, staff KAB Gold yang telah sampai lebih awal. Mereka sewa kereta bagi memudahkan perjalanan untuk kami bergerak ke sana ke sini.


Oleh kerana aku seorang je Wakil Jualan dari Semenanjung yang follow, so aku menempel la kat dia orang 🤣



Lepas maghrib, Ustaz ada program di Pusat Tahfiz Al-Quran Dar Al-Syafi. Ustaz dijemput oleh Ustaz dari Tahfiz tersebut. Maka, kami berempat naik kereta secara berasingan ke pusat tahfiz tersebut.





Seronok juga dengar persembahan dari anak-anak tahfiz dan kuliah dari Ustaz malam tu. Aku juga dapat beramahmesra dengan beberapa kakitangan & pengunjung wanita di situ. Dapat la berkongsi sedikit tentang emas dengan mereka.


Malam tu waktu perjalanan balik kami berempat pergi jalan-jalan di Bandar Miri. Ustaz tak follow sebab esok dia kena bangun awal pagi kerana ada kuliah subuh. Banyak kedai makan je. Nak beli souvenir apa pun tak boleh. Penat berjalan kami duduk minum layan busking. Dapat layan sekejap je sebab kedai dah nak tutup. Kat Miri ni walaupun malam minggu kedainya tutup awal juga. Ramai orang Brunei di sini waktu hujung minggu begini.




28 February 2024 - Ustaz ada Kuliah Subuh di Masjid Darul Iman, Kg Tudan. Hmmmm...yang ni kami tak ikut 🙈. Umar seorang je yang ikut sebab nak kena ambik gambar. 



Selepas breakfast kami terus ke Masjid At-Taqwa untuk memulakan seminar. Berdebar juga. Al-maklum, bila datang dari jauh pasti la kita mengharapkan program itu dibanjiri oleh ramai orang. Namun, kami serahkan segalanya pada Allah yang Maha Esa.


Program bermula agak lewat kerana ada beberapa peserta yang datang lewat terutama peserta dari Brunei. Ada yang sampai lepas zohor kerana mereka stucked 4 jam di immigration. 


Yang ini aku memang sangat-sangat menghargai mereka. Kalau korang dah stucked selama 4 jam tu aku rasa mesti korang dah down & rasa malas nak pergi kan? Tapi, tidak dengan orang Brunei ini. Mereka siap pesan suruh tunggu.


Ada juga yang datang dari Kuching. Naik flight dari Kuching semata-mata untuk Seminar Azam Emas 2024. Memang tabik spring lah. Korang? Yang depan mata pun malas nak datang. Effort mereka aku puji sangat-sangat. Itu la ciri-ciri orang yang berjaya. Ciri-ciri orang yang gagal ialah MALAS. Serba serbi dia malas & suka cipta alasan. Kalau korang tengok orang yang berjaya ni mana ada yang malas. Eh! Membebel pulak.






Jujur aku cakap, peserta memang tak ramai. Walaupun tak ramai aku tengok Ustaz tetap senyum je. Alhamdulillah, akhirnya boleh dikatakan semua yang hadir membuat belian dan ada yang upgrade menjadi Wakil Jualan. Alhamdulillah, aku dapat seorang GA, seorang GGM dan 2 orang GS. Tahniah kerana GA & GGM aku dapat lucky draw. Mereka seronok, aku lagi seronok. Ada beberapa orang lagi yang dapat lucky draw. Tahniah pada semua.



Ada gak aku tabur sikit flyers kat Masjid. Moga esok lusa akan ada response. Hajat hati nak tangkap orang Brunei. Dapat seorang pun jadi la tapi tak berjaya. Mungkin rezeki orang lain.





Habis seminar kami pusing-pusing Miri tapi oleh kerana masa begitu mencemburui kami sebab lepas maghrib Ustaz ada pula jemputan untuk Kuliah Maghrib di Masjid Abu Bakar As Sidiq (MABAS) Desa Senadin.



Petang itu Ustaz dijemput oleh petugas MABAS. Kami berempat bergerak lewat sikit. Namun, kami sempat mendengar kuliah Ustaz. Usai solat isyak, kami dijemput makan oleh petugas masjid. Waktu makan tu aku sempat la promote emas & bagi flyers kat mereka. Share pasal emas KAB Gold. Moga terbuka pintu hati mereka untuk daftar sebagai pelanggan KAB Gold & menjadi penyimpan emas yang consistent & berilmu. Aku janji akan bimbing mereka. 




Malam itu kami jalan-jalan lagi di Bandar Miri.  Kali ni Ustaz follow. Walaupun tau kedai dah tutup, hanya kedai makan je yang banyak. Tapi, saja nak ambik angin malam di Miri.




Sepanjang berada di Miri memang makan je kerjanya. Walaupun penganjur setiap program dah sediakan makanan tapi bila duduk kedai makan tetap order makan. Nak rasa makanan tempat orang katanya. Aku memang 1st time sampai Miri. Kalau Kuching dah beberapa kali sampai.


29 February 2024 - hari terakhir berada di Miri. Lepas breakfast, Ustaz dijemput oleh penganjur untuk memberikan Ceramah Motivasi kepada pelajar-pelajar di Kolej Tun Datu Tuanku Haji Bujang pula. Kami menyusul kemudian. Di sini, Ustaz mempromosikan Buku Celik Wang Usia Muda dengan harga yang paling minima yang mampu dimiliki oleh murid-murid di sini. Aku juga memberikan flyers kepada murid-murid dan guru-guru di sini. Jika bukan sekarang, aku harap esok lusa akan mendapat sambutan dan membuatkan mereka celik dengan emas.



Usai Ustaz memberikan ceramah, Kami dijamu dengan makanan yang sedap-sedap. Ada nasi kerabu weh. Cikgu kat sekolah tu yang masak. Sary tak ada time ni. Dia pergi jumpa kawan dia kejap. Kawan dia orang Miri. Alhamdulillah....rezeki. Rugi Sary, sedap-sedap makanan ni. Sebelum ke airport kami singgah ambik kek lapis. Itu je la yang sempat dibeli. Kek lapis homemade.


Kami selamat sampai KLIA pada jam dua lebih (pm) macam tu (lupa tengok jam exact time pukul berapa 😀). Gitu gini...jam tiga lebih gak la gerak dari KLIA ke Gombak. Kami naik grab je sampai ke office KAB Gold di Gombak. Pergi balik kami naik grab. Dua-dua pemandu grab tu aku bagi flyers. Dua-dua tu pun kaki borak. Bukan kat depa je. Kat sterward & sterwardess pun aku bagi flyers. Part of my effort. Moga satu hari nanti akan memberikan hasil. Buat dengan betul buat dengan sabar. Sentiasa ingat pesan Ustaz.

Itu la catatan perjalanan aku ke Miri bersama CEO KAB Gold, Ustaz Khairul Anuar bin Basri Al-Hafiz bersama dengan 3 orang staff beliau. Pemusafiran yang menyeronokkan kerana penuh dengan pengisian ilmu.



Kenapa aku follow Seminar KAB Gold sejauh itu? Sebelum ini paling jauh pun JB & Lunas, Kedah je. Tidak lain dan tidak bukan ialah semua yang aku lakukan itu hanya la untuk memberikan sokongan terhadap KAB Gold di dalam memertabatkan ekonomi orang Islam dan aku nak bantu KAB Gold memberikan kesedaran kepada masyarakat terutamanya orang Islam betapa pentingnya menyimpan emas.

Terima kasih Ustaz kerana bagi peluang bermusafir sama. Semoga segala usaha yang aku lakukan ini akan mendapat rahmat dah redha dari-Nya. Semoga satu hari nanti KAB Gold juga akam setanding dengan syarikat gergasi lain. Semoga KAB Gold terus cemerlang.


Mari la beramai-ramai mendaftar sebagai pelanggan rasmi KAB Gold. Aku akan bimbing dan bantu korang sebaiknya. Sila scan QR Code ini.



Kalau tak mau scan, sila click link ini.


Credit: Sebahagian photo adalah dari ehsan Umar.


#pembimbingemaspalingsweet

#kabgold

#hijrah







No comments:

Post a Comment