Tuesday, November 21, 2023

Cerita Pasal Rokok


Rokok ni la satu-satunya product yang gagal di boikot oleh orang Melayu/Islam walaupun rokok ini adalah product non-muslim, malah Majlis Fatwa Kebangsaan dengan jelas mengatakan ianya Haram bagi umat Islam.

Sembang kari je la kalau cakap pasal boikot rokok ni. Rokok yang haram tu pun korang sedut.

Aku nak kata anti orang yang hisap rokok ni tak juga tapi aku memang tak suka orang yang merokok sampai aku haramkan sesiapa saja merokok dalam rumah aku & kereta aku.

Paling aku anti, orang merokok dalam toilet. Tapi, dah rumah orang ataupun tandas awam, apa aku boleh buat. Kalau rumah aku memang aku tak benarkan walaupun alasan ko, ko tak boleh berak kalau tak merokok. Itu masalah ko. Ko pergi cari toilet lain. Ko kena la hormat peraturan dalam rumah aku.

Lagi satu, aku paling menyampah bila orang merokok kat kedai makan. Eeee, rasa nak sound je. Tak reti nak respect orang betul la. Rindu pulak dengan kerajaan dulu yang mengharamkan rokok di tempat makan. Sekarang ni pun ada je signboard "DILARANG MEROKOK" tapi dia orang tak peduli pun. Memang dasar orang yang merokok ni tak reti nak respect orang.

Eh! Ada lagi yang aku paling menyampah orang merokok ni bila mana dia hisap rokok depan baby & anak-anak dia yang masih kecil. Ni lagi la manusia tak ada otak & pentingkan diri sendiri.

Mungkin sebab aku dibesarkan dalam suasana yang bebas asap rokok. Arwah ayah aku tak merokok. Itu la sebabnya aku anti dengan rokok. Ditambah pulak itu bukan product Muslim & telah difatwakan haram. Memang sedap la aku belasah korang...hahaha. Husband & anak-anak hisap rokok/vape pun aku bising. Kalau dia orang masih nak hisap gak terpulang la. Aku dah cakap dah nasihat. 

Benda yang kalau orang nak kirim aku beli yang aku tak akan beli ialah rokok. Pernah dulu ada kawan aku (dah arwah pun dia), dia nak kirim aku beli rokok bila dia tahu aku nak keluar lunch. Aku jawab, "sorry, kirim lain boleh tapi bukan rokok".

Masa mengandung anak bongsu, aku langsung tak boleh bau asap rokok. Bau je nak muntah. Sampai la anak aku tu besar aku masih tetap nak muntah bila bau asap rokok. Cuma aku tak ingat sampai umur dia berapa tahun baru aku ok. Namun, hingga kini aku tetap akan jauhkan diri dari orang yang merokok. Sebab aku tak suka bau asap rokok. Busuk tau tak. Dah la boleh membawang kemudaratan.

Aku faham bukan mudah nak berhenti merokok. Bukan semua orang boleh buat macam husband aku buat, hari ni hisap rokok esok berhenti. 

Aku doakan mereka yang merokok ni akan berhenti juga satu hari nanti & semoga negara kita akan bebas dari asap rokok. Hilang satu product yahudi dari muka bumi Malaysia ni. Baru puas hati aku.

Kau solat kau puasa kau mengaji kau sedekah kau buat baik kau pergi haji kau pergi umrah, tapi kau masih merokok. Kau tak rasa berdosa ke? Kan merokok tu haram? Kenapa kau buat benda yang haram? Bertaubat la wahai manusia perokok. Jaga la kesihatan korang. Merokok itu bukan saja haram, malah is juga membahayakan kesihatan.


#fantasticfarah
#sweetfarah
#farahkaya
#jangankecam

No comments:

Post a Comment