Friday, February 25, 2022

Blackout

Ni bukan blackout TNB ye! 

Ni blackout manusia. Dah lama sangat penyakit ni tak datang. Tiba-tiba pagi ni dia datang pulak. Dalam orang dok sibuk-sibuk cerita pasal gegaran gempa bumi pagi ni, aku pulak kepala rasa bergegar dan berpusing. Orang yang ada low blood pressure je tau rasa dia macamana bila dia attach.

BP aku normal sebenarnya tapi bila time dia datang blackout ni....confirm BP akan low. Doctor kata tak ada ubat. Bila rasa macam nak blackout dia suruh makan gula-gula. Dia suruh stand-by gula-gula dalam handbag. Dan, dia pesan jaga makan jangan tak makan jangan diet. Masalahnya, sampai hari ni aku tak pernah simpan gula-gula dalam handbag. Ye la, sebab dia jarang datang. Buat semak je simpan gula-gula dalam handbag. Lama-lama dia melekit. Memang betul bila time penyakit ni datang, makan gula-gula (kadang sebiji cukup kadang kena 2 biji), lepas tu baring kejap...pasti ok. Kalau lambat bertindak memang blackout sekejap. Dia jadi sekejap je dalam beberapa second je. Cumanya lepas blackout tu kepala akan rasa sakit. Masalah lagi satu, ada waktu-waktu dia pun aku tak jaga makan. Kadang tu 1 hari tak makan. Eh! Tahan la pulak. Tak ada rasa lapar tak ada kena blackout. Kadang tu pagi dah breakfast pun, pukul 12 tengahari dah rasa lapar dah rasa menggigil. 

Aku pernah tiba-tiba terus blackout tanpa ada sign apa-apa. Masa tu belum kahwin. Sedar-sedar aku dah tergolek kat meja makan. 

Pernah aku tengah drive di tengah-tengah jem....pagi waktu nak pergi kerja. Time tu dia dah bagi sign. Kepala dah mula rasa berpinar. Pandangan dah mula gelap. Aku berzikir dengan yakinnya sepanjang jalan jem tu dengan niat yang baik. Alhamdulillah, lama-lama dia hilang. Lepas tu memang sakit kepala. Itu dah no hal. Nasib baik la tak ada apa-apa. Bila difikirkan bahaya sebenarnya. Aku patut berhenti. 

#fantasticfarah
#sweetfarah
#farahkaya




No comments:

Post a Comment